شهادت دروغ

شهادت دروغ

شهادت دروغ چه حکمی دارد و مجازات آن چیست؟

 یکی از قوانین دادگاه های مدنی کشور در رابطه با دعواهای حقوقی، اثبات درستی حق مدعیان از طریق دلایل محکم ‌می باشد. یکی از این ادله ها شهادت و قسم دروغ بر علیه یک مدعی است. به اظهارات دور از واقعیت  که توسط یک شخص بیان می شود دروغ می گویند. حالا این عمل یا قسم دروغ باشد یا شهادت دروغ . دروغ یک عمل زشت است که در تمام دنیا به عنوان یکی از بدترین خصایص انسان به حساب می آید. در دین اسلام هم دروغ یک کار حرام است و از گناهان کبیره به شمار می رود.

با وجودیکه در قانون کشور ما تمام اعمال مرتبط با شهادت دروغ و دروغ گویی جرم به حساب نمی آیند اما در بعضی مواقع شهادت دروغ جرم تلقی می شود. گاهی برای اثبات بی گناهی یا گناه کار بودن یک مجرم یا ثابت کردن یک عمل خلاف یا غیر آن، از شهادت یا همان قسم در دادگاه استفاده می شود که قوانین خاصی دارد. دادگاه می تواند شهادت دروغ را ثابت کند.‌ زمانی که در قانون مجازات اسلامی برای اثبات یک جرم حادث شده یا نشده، فردی به شهادت دروغ متوسل شود، شامل مجازات و حتی قصاص نیز می شود و اگر یک نفر اقدام به شهادت دروغ کند که در نتیجه آن دادگاه بر اساس شهادت وی، رای صادر کند، در واقع فرد مرتکب جرم شده است و طبق قانون مجازات اسلامی، چنین افرادی، در شرایطی خاص بازخواست خواهند شد.

یکی از جرائم عمدی شهادت در دادگاه استزمانی که شاهد برای شهادت سوگند یاد می کند در واقع می داند که شهادت او ممکن است در نتیجه ی رای دادگاه تاثیر بگذارد. به همین دلیل، اگر فردی در شهادت دادن، حقیقت را پنهان کند و به دروغ شهادت بدهد، مرتکب جرم شهادت دروغ شده است.

زمانی شهادت دروغ جرم به حساب خواهد آمد که دارای شرایط زیر باشد:

در حالت اول، شهادت دروغ زمانی جرم است که در داخل دادگاه صورت بگیرد. مثلا، شهادت دروغ در مراجع انتظامی و کلانتری ها، جرم تلقی نمی شود. چون خارج از دادگاه است.

در حالت دوم، طبق  ماده ۶۵۰ قانون مجازت اسلامی، اگر ادای شهادت در پیش قاضی یا مقامات دادگاه صورت گیرد شامل مجازات خواهد شد. شهادت دروغ زمانی ثابت می شود و جرم است که نزد مقامات رسمی دادگاه ثابت شود و آن ها شهادت دروغ را تایید کنند.

با این حال ممکن است در این مورد شبهات زیادی برای شما در موارد و موضوعات خاصی پیش بیاید که برای رفع و رجوع آنها بهتر است از مشاوره حقوقی استفاده کنید و با مراجعه به مراکز و موسسات حقوقی از مشاوره حقوقی رایگان ارائه شده توسط وکلای مجرب و با سابقه استفاده نمایید. با این حال با توجه به وضع محدودیت ها در شرایط خاص و یا عدم امکان مراجعه حضوری، مراجعین محترم می توانند جهت بهره مندی از وکلای متخصص و یافتن پاسخ به سوالات خود، از مشاوره حقوقی رایگان تلفنی که در مراکز حقوقی پیش بینی شده استفاده نمایند.

اثرات شهادت دروغ

اگر در دعوایی که موضوع قصاص یا دیه در میان است، فرد شهادت دروغ یاد کند، به علاوه مجازات مربوط به  قسم دروغ، مجازات های مربوط به دیه یا قصاص هم شامل وی خواهد شد. لازم به ذکر است که شهادت دروغ موجب بطلان حکم خواهد شد

شهادت دروغ موجب حکم است و هر حکمی که بر این اساس صادر شود، بلااثر است.

در امور کیفری یکی از جهات درخواست تجدید نظر دروغ بودن شهادت شهود است.

چنانچه شاهد پس از اتیان سوگند شهادت دروغ بدهد با احراز این موضوع برای دادگاه، مجازات سوگند و شهادت دروغ قابل جمع است. همچنین اگر شهادت دروغ در مورد حدود، قصاص یا دیات باشد، قاعده جمع مجازات‌ها برای شاهد اعمال می‌شود.اگر می خواهید از قسم دروغ شکایتی تنظیم کنید و پیگیر حکم آن در دادگاه باشید، باید به همان محلی که قسم دروغ در آن رخ داده است، مراجعه کنید.

هم‌چنین، به عنوان شاکی، برای اثبات ادعای خویش مبنی بر دروغ بودن قسم یاد شده، باید دلایل کافی با مدارک و مستندات را به دادگاه ارائه کنید. اگر در جستجوی یک راه حل منطقی و اساسی برای حل مشکلات خود در مورد شهادت دروغ هستید، می توانید از مشاوره حقوقی تلفنی نیز کمک بگیرید.

 





:: برچسب‌ها: شهادت دروغ ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : idanito
تاریخ : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: